0

UPOZORNĚNÍ: Z důvodu cesty na kávové plantáže do Rwandy neodesíláme od 8. 5. do 3. 6. žádné objednávky.

Jak to máme s kávou v Česku?

Dnes už si většina z nás nedokáže představit ráno bez šálku výborné kávy. Vždyť taky průměrný Čech vypije tři kilogramy kávy ročně. Celkově tak Česká republika spotřebuje 19 500 tun kávy za 6,5 miliardy korun ročně. A to už jsou hodně vysoká čísla. Káva slouží jako ranní rituál, osobní odměna nebo dokonce jako příjmový barometr. Podle průzkumů chudší domácnosti nakupují raději instantní a mletou kávu, s rostoucím příjmem roste popularita kávy zrnkové.

Není turek jako turek

Českého turka zná jistě každý. V neděli po obědě babička vždycky vyndala ten bílý hrneček se zlatým okrajem, nabrala dvě vrchovaté lžičky mleté Jihlavanky a zalila horkou vodou až po okraj. Dědeček chvilku počkal, aby si neopařil pusu, zamíchal si lžičkou tekutinu, která nápadně připomínala bahno, a s chutí usrkával až do pozdních odpoledních hodin. Zkrátka idylka.

Pravá turecká káva ale nemá s českým způsobem přípravy „turka“ naprosto nic společného. Správně se do džezvy nalije voda, nasype se káva a nechá se ohřívat. Jakmile se na povrchu vytvoří pěna, džezvu sejmeme z ohně a necháme ji opadnout. Následně vrátíme nad plamen a opakujeme. Tento proces navýšení kávové pěny provádíme celkem třikrát. Turci také výrazně sladí a to až tak, že máte pocit, že pijete kávové Salko.

Je libo pikolo?

Jako národ jsme nepřekonatelní především v jedné věci – dokážeme si vymyslet milion a dva nové  neexistující druhy kávy. Tak například tolik známé a stále dokola omílané PICCOLO. Je jako paní Columbová, všichni o něm mluví, ale nikdo ho ještě neviděl. A co se skrývá pod rouškou piccola? Obyčejné lahodné espresso. Nováčci v oboru ho jistě znají jako „ten malý cvrk v ještě menším hrnečku za nekřesťanské peníze“. Takže pokud chcete intenzivní kávový požitek s koncentrovanou chutí, objednejte si espresso. S objednávkou piccola by vám na stole mohla přistát káva s plivancem.

Nezkracujte názvy

Stejně tak je problémem zkracování. Jsme věčně ve spěchu, nic nestíháme a tak šetříme, kde se dá. U kávy se ale nevyplácí spěchat. Tak například Češkami oblíbené LATÉ. Víte, co od něj v české kavárně čekat. Bazén mléka s kapkou kávy v krásné skleničce, kde můžete obdivovat jednotlivé vrstvy. Tak pozor, abyste nebyli překvapeni. V erudovanějších kavárnách by se vám mohlo stát, že by se číšník zeptal „Myslíte Caffé Latte nebo Latte macchiato?“ Od boku vystřelíte první variantu, kterou jste si zapamatovali a pak se divíte, když vám místo vytoužené vysoké skleničky donesou velký hrnek jak z amerického seriálu. Uklidněte se, je to tak v pořádku. Caffé Latte je vlastně větší cappuccino s větší dávkou mléka a servíruje se v hrnečku, kdežto Latte macchiato je to hezké kafíčko se třemi vrstvami.

Prso s mlíkem!

Taky jste se někdy zarazili, co jste to právě slyšeli od toho gentlemana u vedlejšího stolku? Neděste se, není to žádný nemrava, to si jen objednal espresso s mlékem. Ačkoliv možná sám ani netuší, o jakou kávu si řekl. Ono pod českým pojmem „preso s mlíkem“ se skrývá vše od espressa, přes lungo až po americano. A chudák číšník se pak stává detektivem, aby vypátral, co že to zákazník vlastně chtěl.

Trocha statistiky na závěr

Alespoň jednou za rok si nějaký druh kávy koupí 95 procent Čechů. Skoro polovinu celkového objemu prodeje tvoří mletá káva, na druhém místě je káva instantní, dále pak kávové speciality typu 3v1, zrnková káva a nejmenší podíl mají se třemi procenty na trhu kapsle.

Téměř stejný podíl Čechů preferuje „turka“, espresso pije osm procent Čechů, latte a cappuccino 13 procent, překapávanou kávu sedm procent a ostatní způsoby přípravy tvoří zhruba 15 procent.

Češi vypijí přibližně tři až čtyři šálky denně. Nejvíce kávy vypijí ráno, zhruba 65 procent, 30 procent konzumentů si dá kávu po obědě a pět procent lidí pije kávu dopoledne.

Napsat komentář

0
    0
    Košík je prázdnýNakupovat